Hypercorrect

Zelden eet ik op mijn werk aan de personeelstafel, maar tegenwoordig ben ik op maandag uit de klas om aan mijn studie te werken, dus eet ik gezellig met mijn collega's. Meestal is er wel een leuke discussie gaande. Deze keer ging het hier om:

Is het nu 'hij wil dit niet doen' of 'hij wilt dit niet doen'.

Op zich al een leuke discussie met Rotterdammers, die standaard overal een t achter zetten, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook een beetje twijfelde over de officiële regel. Op gevoel schrijf ik het gewoon zonder t, maar waarom?

Hiervoor schaamde ik me diep. Ik heb sowieso het gevoel dat mijn taligheid langzaamaan wordt overgenomen door pedagogelheid, dus ik rende naar de computer om volmondig te kunnen antwoorden op de vraag, waarom er hier nu geen -t achter de stam komt....

We vragen het aan Taaladvies.net
Correct is: hij wil.

Opmerking: er is wel eens sprake van verwarring en wordt de -t soms hypercorrect toegevoegd: hij wilt.

*zucht van opluchting*
Áls ik het dan verkeerd doe, val ik in iedergeval nog onder de noemer hypercorrect!

Reacties

Anoniem zei…
Nou ja, hypercorrect is geen vervelend scheldwoord toch ;)

Toen ik vorige week mijn beoordeling kreeg zag ik als eerste de taalfouten erin, daarna las ik pas de inhoud. Gelukkig zag mijn baas het ook nog toen we het gesprek hadden :)